Špeciálny vlak Connecting Europe Expres mal na svojej ceste po kontinente zastávku aj v Bratislave

Connecting Europe Expres
Vlak Connecting Europe Expres. Foto: www.facebook.com

Špeciálny európsky vlak Connecting Europe Expres, ktorý putuje po celom kontinente, v piatok dorazil do Bratislavy. Ide o akciu v rámci Európskeho roka železníc, ktorý vyhlásila Európska komisia s cieľom podporiť a spropagovať osobnú a nákladnú železničnú dopravu v Európe.

Vlak prišiel na bratislavskú Hlavnú stanicu a do Múzea dopravy. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) o tom informovali s tým, že vlak z Viedne do Bratislavy viezol špeciálny upravený rušeň Vectron.

Vlaky ponúkajú mnoho výhod

Vlakom po Európe cestujú aj zástupcovia Európskej komisie, medzi inými aj Iveta Radičová, ktorá je koordinátorkou pre koridor TEN-T Stredomorie.

Európsky rok železníc otvára priestor na diskusiu o výhodách a prínosoch železničnej dopravy, ako i o jej budúcnosti.

„Európske vlaky ponúkajú Európanom množstvo výhod a sú naším dôležitým spojencom v dosahovaní mnohých cieľov Európskej zelenej dohody, zelenej transformácie Európy a tiež významnej ambície, aby sa Európa stala do roku 2050 prvým klimaticky neutrálnym kontinentom,“ povedal zástupca vedúceho Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku Radim Dvořák.

Mizivý podiel na emisiách

Predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Roman Koreň uviedol, že skoro všetko, čo je na našej železnici moderné, je spojené s fondmi EÚ.

„Z tratí sa zmodernizoval úsek z Bratislavy po Žilinu v sume zhruba dve miliardy eur. Ďalšie stovky miliónov eur šli do vozidiel,“ podotkol.

Železnice v Európe podľa Koreňa prepravujú 7 % všetkých cestujúcich a 11 % všetkého tovaru, pričom vyprodukujú menej ako 0,5 % emisií skleníkových plynov spôsobených dopravou.

Železničná doprava je predurčená

Generálny riaditeľ ŽSR Miloslav Havrila privítal, že vláda v stredu odobrila návrh na prípravu štúdie uskutočniteľnosti plánovanej stavby vysokorýchlostnej železnice medzi Budapešťou, Bratislavou, Brnom, Prahou a Varšavou.

„Pre Slovensko by znamenala príležitosť pre jednoduchšie prepojenie obyvateľov aj z priľahlých lokalít a je dôkazom, že Slovensko chce byť súčasťou európskeho železničného priestoru,“ myslí si Havrila.

Železničná doprava je podľa predsedu predstavenstva a generálneho riaditeľa Železničnej spoločnosti Slovakia Cargo, a. s. (ZSSK CARGO) Romana Gona vzhľadom na svoju nízku uhlíkovú stopu, veľkú kapacitu prepravy a komfort predurčená byť základom celého dopravného systému.

„Veríme, že aj takýmito aktivitami sa podarí urýchliť zjednocovanie železničných dopravných systémov v Európe a pritiahnuť väčšie množstvo zákazníkov,“ vyhlásil Gono.

Z Lisabonu do Paríža

Európsky expres vyštartoval z portugalského Lisabonu 2. septembra a svoju cestu po Európe ukončí 7. októbra v Paríži.

Prejde 26 členských štátov EÚ s viac ako sto zastávkami po trase v dĺžke zhruba 20-tisíc kilometrov cez 33 hraničných priechodov a do projektu sa zapojí 40 rôznych partnerov.

Vzhľadom na rôzne šírky rozchodu v rámci Európy Connecting Europe Express v skutočnosti zahŕňa tri vlaky (pyrenejský, štandardný a pobaltský), ktoré sa budú stretávať pozdĺž trasy.

Projekt pripomína, že interoperabilita medzi niektorými časťami európskej železničnej siete nie je stále úplná, avšak prezentuje spoluprácu medzi železničnými podnikmi a manažérmi infraštruktúry.

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Viac k osobe Iveta RadičováMiloslav HavrilaRadim DvořákRoman GonoRoman Koreň
Firmy a inštitúcie EK Európska komisiaŽelezničná spoločnosť Cargo SlovakiaŽSR Železnice Slovenskej republikyZSSK Železničná spoločnosť Slovensko