Samosprávy sa obávajú, že bez strechy skončí mnoho ľudí. Dôvodom sú problémy pri obstarávaní nájomných bytov

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Bývanie, byty, panelák
Foto: Ilustračné, pixabay.com

Miestne samosprávy sú nespokojné s pokutami za obchádzanie a porušovanie pravidiel pri obstarávaní nájomných bytov. Kritizujú  Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO), keďže udelené sankcie im zhoršujú ich finančnú situáciu, pričom to nepodporuje ich záujem o aktívnejšiu výstavbu nájomného bývania pre svojich obyvateľov.

Mestá a obce tiež poukazujú na to, že ide o byty, na ktoré na základe splnených požiadaviek už získali dotácie od ministerstva dopravy a výstavby či zvýhodnené úvery od Štátneho fondu rozvoja bývania (ŠFRB).

Jedným z problémov pri obstarávaní bytov sú aj nevysporiadané vzťahy k pozemkom, ktoré sťažujú samosprávam výstavbu alebo kúpu bytov.

ÚVO sa bráni tým, že jednou z jeho hlavných povinností je dohľad nad dodržiavaním zákona o verejnom obstarávaní. Platí to aj pre mestá a obce pri používaní verejných peňazí, vrátane zabezpečenia nájomného bývania.

V spore, ktorý odhalil problém v tejto oblasti, sa Sme rodina postavilo na stranu samospráv a iniciovalo zmeny. Nájomné byty sú jednou z hlavných priorít hnutia, o ktorej hovorili už pred vlaňajšími parlamentnými voľbami.

Likvidačné pokuty

Portál Webnoviny.sk sa zaujímal o aktuálnu situáciu v obstarávaní nájomných bytov, oslovil predstaviteľov samospráv i poslancov. K téme sa vyjadril aj ÚVO či zástupkyňa ministerstva dopravy a výstavby.

Je dobrý nápad odpustiť pokuty, ktoré ešte mestá a obce nezaplatili? A aké sú možnosti na riešenie tohto problému?

Primátor Trenčína a prezident Únie miest Slovenska Richard Rybníček si v súvislosti s pokutami myslí, že pre samosprávy a občanov bývajúcich v sociálnych nájomných bytoch je to katastrofa.

A to napriek tomu, že ÚVO konal v dobrej viere a podľa zákona. „Mestá a obce prídu o peniaze a občania môžu prísť o strechu nad hlavou,“ obáva sa Rybníček.

Súhlasí s odpustením pokút, ktoré navrhuje Sme rodina, ale zároveň so zmenou legislatívy, ktorá je podľa primátora nejasná, nezrozumiteľná a komplikuje mestám a obciam život.

„Aj samospráva je štát. Už by sme konečne mohli pochopiť, že štátna správa a samospráva tvoria jednu verejnú správu,“ hovorí Rybníček. Preto považuje za správne, že v tomto prípade centrálne orgány pomôžu samospráve.

V Trenčíne s tým síce problém nemajú, no legislatíva pri kúpe, resp. obstarávaní bytov je podľa primátora nešťastne nastavená. „Pokuty sú pre samosprávy likvidačné. Radšej by sa mala otvoriť diskusia a upriamiť pozornosť na zlepšenie legislatívy,“ navrhuje Rybníček.

Richard Rybníček
Primátor Trenčína a prezident Únie miest Slovenska Richard Rybníček. Foto: archívne, SITA/Tomáš Somr

Zjednodušiť obstarávanie bytov

Poslanec Peter Cmorej (SaS) hovorí, že samosprávy by si mali dávať pozor na dodržiavanie pravidiel verejného obstarávania. Odpustenie pokút by podľa neho konanie v rozpore so zákonom legitimizovalo.

„Obciam by sme mali pomôcť tak, že do budúcna zjednodušíme proces obstarávania bytov do vlastníctva obce. Konkrétny návrh sme už predstavili aj koaličným partnerom,“ uviedol Cmorej.

V prípade už uložených pokút sú liberáli za to, aby dotknuté obce dostali v odôvodnených prípadoch dotáciu z rezervy premiéra, ktorá pokryje časť uloženej pokuty, ak je privysoká a pre obec likvidačná. „Nakoľko pokuty sú príjmom štátneho rozpočtu, je to rozpočtovo neutrálna operácia,“ podotkol poslanec.

Voľné ruky mestám

Rybníček vidí riešenie problému skôr v zmene zákonov o ŠFRB a dotáciách pre nájomné sociálne byty. Zároveň je za zjednodušenie procesu nadobudnutia nájomných bytov, ako aj za rozlíšenie a definovanie toho, čo je sociálny, nájomný a štartovací byt.

„Treba určiť pravidlá financovania zo strany štátu a nechať na mestá a obce, aby si tieto byty buď samostatne alebo s pomocou tretích strán postavili,“ myslí si prezident Únie miest Slovenska.

Mestá by podľa neho mali mať voľné ruky v tom, koho do akých bytov umiestnia. Očakáva, že ak by to vláda a poslanci parlamentu zvládli, výstavba nájomných bytov sa výrazne zrýchli a bude sa stavať presne tam, kde treba, a pre tých, ktorí to najviac potrebujú.

Zákon len pre nájomné byty

Primátor Liptovského Hrádka Branislav Tréger, ktorý je zároveň predsedom Združenia miest a obcí Slovenska (ZMOS) hovorí, že pokuta nie je pre nikoho príjemná, no v tomto prípade je chyba v nedokonalosti a nejednoznačnosti celého procesu.

S ministerstvom dopravy a výstavby, ktoré to zastrešuje a tiež podpisuje zmluvy o dotáciách, sú v kontakte a spolu s ÚVO dospeli k postupu, aby sa takéto chyby už viac neobjavovali.

„Samozrejme, zákonnosť postupu je základným pilierom celého procesu, na druhej strane samospráva konala v dobrej viere zlepšiť podmienky bývania pre svojich obyvateľov,“ vysvetlil Tréger.

Branislav Tréger
Primátor Liptovského Hrádka a predseda Združenia miest a obcí Slovenska Branislav Tréger. Foto: archívne, SITA/Branislav Bibel

Či sa majú pokuty odpustiť, by podľa primátora mali vyriešiť právnici, prípadne zákonodarcovia. Je to príliš zložitý a citlivý problém. Myslí si, že nový zákon o verejnom obstarávaní a manuál postupu pri obstarávaní nájomných bytov zabránia tomu, aby sa situácia nezopakovala.

Nedostatky, či nejednoznačný výklad treba podľa Trégera čo najskôr opraviť, aby sa chyby minimalizovali. „Pravidlá a zákonnosť sa však musia dodržiavať,“ tvrdí šéf ZMOS-u.

Pre zjednodušenie a sprehľadnenie celého procesu zároveň navrhuje riešenie v podobe prípravy nového zákona len o obstarávaní nájomných bytov. Hovorí, že táto oblasť predsa nie je klasické podnikateľské prostredie.

„Pri výstavbe nájomných bytov sa vždy pracuje s regulovanou cenou. To znamená, že meter štvorcový bytu má určitú regulovanú cenu, ktorú musí dodávateľ dodržať,“ vysvetlil Tréger.

Hrozba právnej neistoty

Ministerstvo dopravy a výstavby na otázky k pokutám pre samosprávy neodpovedalo, len odkázalo, že k tomu vydá tlačovú správu. K problematike sa na sociálnej sieti nedávno vyjadrila rezortná štátna tajomníčka Katarína Bruncková (nom. Sme rodina).

Zúčastnila sa na stretnutí samospráv v Šali bez účasti ÚVO, kde diskutovali najmä o riešení drakonických pokút v súvislosti s obstarávaním nájomných bytov v minulosti.

Ministerstvo podľa štátnej tajomníčky aktívne prispelo k príprave návrhu, aby pokuty nemali negatívny vplyv na samosprávy. Návrh počítajúci s odpustením sankcií okrem Sme rodina podporilo aj hnutie OĽaNO. Samosprávy oznámili, že o probléme s pokutami informujú prezidentku Zuzanu Čaputovú.

„Takýmto konaním sa totiž dostávajú obce nielen do finančnej nestability, ale súčasne môže nastať absolútna právna neistota pre obce, ŠFRB a samotné Ministerstvo dopravy a výstavby SR. V neposlednom rade pocítia výrazný dopad dobromyseľní užívatelia týchto nájomných bytov,“ informovala Bruncková.

ÚVO podľa štátnej tajomníčky udelili pokuty pre nájomné byty vyše štyrom desiatkam miest a obcí v celkovom objeme viac ako 1,5 milióna eur. Ako ďalej uviedla, je preto potrebné zabrániť represívnym opatreniam ÚVO a namiesto nich prijať preventívne. Samosprávy podľa nej žiadali konkrétne opatrenia ako majú postupovať.

„Našim spoločným cieľom je v súlade s programovým vyhlásením vlády podporovať obce a mestá pri zabezpečovaní nájomných bytov pre občanov, k čomu rozhodovacia činnosť ÚVO neprispieva,“ dodala Bruncková.

Úrad odmieta útoky

ÚVO považuje útoky voči sebe a bez diskusie za to, že plní svoje povinnosti pri dohľade nad verejnými peniazmi, za politicky motivované. Úrad opakovane upozorňoval ministerstvo dopravy, samosprávy či Najvyšší kontrolný úrad, že niektoré mestá a obce v minulosti zúžili, či znemožnili riadnu súťaž. Sú pritom tiež povinné používať súťaž, lebo na ňu vynakladajú verejné peniaze.

„Obchádzanie zákona môže smerovať k zvýhodňovaniu vybraných súkromných subjektov a aj poškodzovaniu práv ľudí, ktorí budú v tých nájomných bytoch bývať, keďže sa súťaže nemohli určité subjekty zúčastniť,“ povedal predseda ÚVO Miroslav Hlivák.

Ako zároveň upozornil, za rovnakú cenu sa mohlo nakúpiť viac bytov alebo sa mohli nadobudnúť za nižšiu cenu, čo môže spôsobiť, že sa nenakupuje hospodárne.

Výklad zákona o verejnom obstarávaní nájomných bytov je podľa úradu konštantný už od roku 2006, pričom jeho usmernenia a rozhodnutia sú v súlade s rozhodnutiami Súdneho dvora Európskej únie.

Úrad tvrdí, že napriek tomu niektoré mestá a obce desiatky jeho usmernení a upozornení ignorujú a úrad mylne vnímajú ako nepriateľa výstavby nájomných bytov.

„Úrad neustále podáva pomocnú ruku každej obci a mestu, ak požiadajú o výklad zákona ešte pred obstarávaním. Namiesto toho mnohé z nich radšej napádajú rozhodnutia úradu na súde,“ priblížil Hlivák.

Ako príklad uvádza mesto Šaľa, ktoré dostalo pokutu za porušenie zákona o verejnom obstarávaní pri výstavbe nájomných bytov a obrátilo sa pre to na Krajský súd v Bratislave. Ten dal za pravdu ÚVO a aj uloženú pokutu 340-tisíc eur považoval za primeranú a plniacu represívnu, preventívnu aj výchovnú funkciu.

Svrček: Mestá a obce váhajú nadobúdať nájomné byty

|||||
Poslanec Sme rodina Miloš Svrček (vľavo) a šéf hnutia Boris Kollár. Foto: Sme rodina.

Úrad pre verejné obstarávanie vôbec nebral do úvahy následky svojich postupov. Poslanec Národnej rady SR Miloš Svrček (nom. Sme rodina) pre Webnoviny.sk hovorí, že okrem vyrúbených pokút podal na súd návrhy na určenie neplatnosti kúpnych zmlúv, čo môže viesť k existenčným problémom súčasných užívateľov nájomných bytov.

Čo si myslíte o tom, že samosprávy sa sťažujú na pokuty od ÚVO za porušenia pravidiel verejného obstarávania pri výstavbe bytov?

Samosprávy konali podľa schémy stanovenej štátnymi orgánmi. ÚVO neinicioval diskusiu, kde by včas upozornil na nesúlad legislatívy a kde by táto schéma bola vopred upravená a nastavená tak, aby spĺňala všetky i súvisiace legislatívne normy. Je potrebné povedať, že ÚVO taktiež svoje rozhodnutia podporuje rozhodnutiami z iných krajín Európy, ktoré sú však neporovnateľné z hľadiska samotnej podstaty veci i z hľadiska lokálnej legislatívy.

ÚVO ako ústredný orgán štátnej správy vôbec nebral do úvahy následky svojich postupov, nakoľko okrem vyrubených pokút podal na súd návrhy na určenie neplatnosti kúpnych zmlúv, čo môže prispieť k existenčným problémov terajších užívateľov nájomných bytov nedobudnutých mestami a obcami.

V tomto prípade stojíme za našimi obcami a mestami, teda za našimi občanmi, a podnikáme kroky potrebné k náprave. Naša iniciatíva má širokú podporu v rámci odbornej verejnosti i na pôde NR SR.

Nakoľko je však vhodné navrhovať odpustenie pokút?

Je potrebné zdôrazniť, že tu nejde o akéhosi „osamelého jazdca“, ktorý objavil „dieru v zákone“ a chcel ho obísť. Desiatky obcí a miest postupovali v zmysle pokynov štátu, štátne orgány vypracovali vzory zmlúv a na základe týchto vlastných zmlúv štátne orgány uvoľňovali financie na zabezpečenie bývania pre občanov.

Navrhovaná novela má za cieľ odstrániť nesúlad legislatívy z minulosti a zamedziť katastrofálnym dôsledkom takéhoto nesúladu. Treba si uvedomiť zásadnú skutočnosť, a to, že likvidačné pokuty v konečnom dôsledku zaplatia nič netušiaci občania, nakoľko ide o verejné zdroje, ktoré sa vyrúbenými pokutami len presunú z regiónov do štátneho rozpočtu a budú chýbať v dotknutých mestách a obciach.

Nebude dôsledkom toho len ďalšie obchádzanie pravidiel pri obstarávaní nájomných bytov?

Samozrejme, intenzívne pracujeme na takých legislatívnych zmenách, ktoré zabezpečia transparentnosť a tiež prehľadnosť a jednoduchosť v aplikačnej praxi. Samosprávy musia mať istotu, že keď raz postupujú podľa pokynov štátneho orgánu, nemôže ich následne za tento postup sankcionovať iný štátny orgán.

Nami navrhovaná novela rieši prípady, ktoré sa udiali, a naopak naše súvisiace návrhy majú do budúcna takýmto situáciám predchádzať. Nie je dôvod obávať sa takýchto prípadov v budúcnosti, skôr treba odstrániť obavu samospráv a znovu oživiť ich záujem o zabezpečenie nájomných bytov.

Mestá a obce sú vzhľadom na vzniknutú situáciu v súčasnosti veľmi opatrné a váhajú, či vôbec nadobúdať nájomné byty, keď vidia, čo im hrozí zo strany ÚVO. Pritom množstvá žiadostí o pridelenie nájomných bytov v mestách a obciach vysoko prevyšujú schopnosť ich uspokojiť.

Nemali by sa samosprávy skôr zamerať na dodržiavanie pravidiel pri obstarávaní bytov ako na ich obchádzanie a protesty proti pokutám?

Treba urobiť hrubú čiaru, veľmi rýchlo upraviť legislatívu a nastaviť efektívnu spoluprácu medzi zložkami verejnej správy – štátom a samosprávou. Samospráva v našom legislatívnom prostredí veľmi často korčuľuje na tenkom ľade. Musí získať pre svojich občanov dotáciu, splniť všetky podmienky a následne ustáť často nezmyselné kontroly a korekcie niečoho, čo už bolo schválené a skontrolované.

Mestá a obce nie sú tými, ktorí protestujú a plačú. Samospráva má vyše štyritisíc kompetencií, čiže úloh, ktoré musí občanom zabezpečiť. Zoberme si len plošné testovanie, kde rozhodnutie štátu museli „pretaviť“ do realizácie v priebehu niekoľkých hodín a improvizovať bez potrebného zázemia a relevantných informácií.

Je preto potrebné riešiť danú situáciu, ktorá spôsobila stav, kedy dochádza v praktických situáciách k zamedzeniu prirodzeného rozvoja našich miest a obcí likvidačnými pokutami a súdnymi spormi, ktoré môžu priviesť tisíce ľudí na ulicu.(mbo)

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Viac k osobe Branislav TrégerKatarína BrunckováMiloš SvrčekMiroslav HlivákPeter CmorejRichard RybníčekZuzana Čaputová
Firmy a inštitúcie Krajský súd v BratislaveMinisterstvo dopravy a výstavbyNárodná rada SRSaSŠFRBSme rodinaŠtátny fond rozvoja bývaniaSúdny dvor Európskej únieÚnia miest SlovenskaÚVO Úrad pre verejné obstarávanieZMOS Združenie miest a obcí Slovenska