Firmy sa nachádzajú v neistote a odmietajú nové autá, koronakrízy vplýva aj na trh operatívneho lízingu

Leasing
Foto: ilustračné, Thinkstock

Koronakríza mala vplyv aj na trh operatívneho lízingu. V niektorých lízingovkách firmy odmietajú nové autá a radšej predlžujú kontrakty. Inde klienti žiadali skôr o predlžovanie doby splatnosti faktúr. Ale našli sa aj také lízingové spoločnosti, ktoré zaznamenali vyššiu aktivitu svojich klientov, prípadne zvýšený dopyt o relízing. Firmy sa aj naďalej nachádzajú vo veľkej neistote.

„Firmy nevedia, ako sa na ich pôsobení ešte podpíše koronakríza a s ňou spojené vládne opatrenia, prípadne, ako dlho ešte potrvajú, odkladajú nákupy nových áut. Namiesto toho s nami predlžujú zmluvy a ponechávajú si vozidlá, ktorým už mal skončiť lízing,“ povedal obchodný riaditeľ Arval Slovakia Michal Duška. O ďalší rok či dva si v uplynulých týždňoch predĺžilo končiace kontrakty zhruba 50 percent klientov Arval Slovakia.

Viac o téme: Ekonomické dopady koronavírusu

Spoločnosť Business Lease Slovakia zaznamenáva medziročný nárast. „Evidujeme vyššiu aktivitu našich klientov smerom k obnove vozového parku,“ povedal pre agentúru SITA obchodný riaditeľ Business Lease Slovakia Michal Chudík.

Klienti, ktorých podnikateľská činnosť je negatívne postihnutá dopadmi koronakrízy, nepristupujú ani tu k obnove vozového parku, ale radšej volia predĺženie existujúcich kontraktov. „Ich počet sa však zasadne medziročne nemení,“ povedal Chudík.

Zvýšil sa záujem o relízing

Klienti spoločnosti ČSOB Leasing žiadali vlani skôr o iný typ pomoci a tá sa týkala najmä predlžovania doby splatnosti faktúr. „Avšak aktuálne už u klientov vnímame návrat ku štandardným splatnostiam,“ uviedol pre agentúru SITA obchodný riaditeľ ČSOB Leasing Vladimír Vajgel.

Dopyt po predlžovaní doby nájmu v nedávnej minulosti zaznamenali skôr u menších spoločností, ako aj u živnostníkov alebo spotrebiteľov, a to u takých, ktorí dosiahli menšie nájazdy. „Títo naozaj preferovali skôr natiahnutie doby splácania, respektíve nájmu, a to za nižšiu mesačnú splátku,“ skonštatoval Vajgel.

Predlžovanie kontraktov však nie je podľa Arvalu jedinou zmenou, ktorú dnes firmy pôsobiace v operatívnom lízingu riešia. Tou ďalšou je zvýšený dopyt o relízing. Teda, keď sa poskytovateľovi operatívneho lízingu vráti auto od zákazníka, a to ponúkne inému klientovi.

„Pred pandémiou nebol relízing témou, dnes sa to ale mení a my riešime desiatky dopytov,“ vraví Duška. Taktiež sa zvyšuje záujem klientov o strednodobý prenájom vozidiel.

Auto je možné vrátiť

Operatívny lízing poskytuje klientom podľa Arvalu väčší rozsah služieb a zároveň aj viac možností pri zmene kontraktu. Ako doplnil oblastný riaditeľ poradenskej spoločnosti Sophistic Pro finance Alojz Kozoň, výhodou operatívneho lízingu je aj fakt, že na začiatku nepotrebuje klient vstupný kapitál na akontáciu ako pri bežnom lízingu.

„Platí si prenájom za auto, kde už má zohľadnenú celú réžiu motorového vozidla od servisu až po poistky,“ objasňuje Kozoň.

Pri operatívnom lízingu tiež platí, že ak by aj náhodou klient už motorové vozidlo nepotreboval alebo by sa mu zmenila jeho finančná situácia tak, že už nájom vozidla ani nedokáže splácať, môže predmet financovania vrátiť. „To sa dá aj pri klasickom lízingu, ale celkový proces je výrazne zložitejší a pre klienta môže byť aj nákladnejší,“ uzavrel Kozoň.

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Viac k osobe Michal Duška
Firmy a inštitúcie Arval SlovakiaBusiness Lease SlovakiaČSOB LeasingSophistic Pro finance