Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
škola, trieda
Foto: ilustračné, Getty Images.
25. 06. 2019 7:14 InéSlovensko od vSkolstve.skSITA

Až 82 percent všetkých učiteľov na Slovensku tvoria ženy, priemer krajín OECD je pritom nižší

BRATISLAVA 25. júna – Až 82 percent všetkých učiteľov na Slovensku tvoria ženy, priemer krajín OECD je pritom 68 percent. Priemerný vek slovenských učiteľov je 44 rokov a priemerný vek riaditeľov slovenských škôl je 52 rokov.

Vyplýva to z výsledkov medzinárodnej štúdie OECD o vyučovaní a vzdelávaní TALIS, ktorej výsledky agentúre SITA zaslal odbor komunikácie rezortu školstva. V štúdii, do ktorej sa Slovensko zapojilo po tretíkrát, sa ďalej uvádza, že v porovnaní s priemerom krajín OECD je na Slovensku nižší podiel učiteľov do 30 rokov, len 8,2 percenta.

Najvyšší podiel učiteľov na Slovensku je vo veku 30 až 49 rokov, konkrétne 58,7 percenta, kým priemer OECD je 54,5 percenta. „Z hľadiska vekovej štruktúry nie je situácia u nás taká alarmujúca, ale vnímame aj to, že nám klesá podiel mladých učiteľov. Práve preto prijímame opatrenia, aby bola pedagogická prax pre mladých učiteľov zaujímavá, čo sa odzrkadľuje aj na tom, že máme v parlamente v druhom čítaní návrh zákona o zvýšení platov mladých učiteľov,“ povedala k výsledkom štúdie ministerka školstva Martina Lubyová.

Štúdia ďalej poukazuje na to, že slovenské školy poskytujú žiakom bezpečné prostredie na učenie, v školách sa vyskytuje len minimálne množstvo rôznych foriem nebezpečného správania sa žiakov.

Vyučovacie stratégie učiteľov

Výsledky zapojených krajín navyše ukazujú, že vzťahy medzi učiteľmi a ich žiakmi v školách sú mimoriadne pozitívne. Slovenskí učitelia uviedli, že úlohy vyplývajúce z ich zamestnania v škole im v priebehu kalendárneho týždňa zaberajú 36,4 hodiny, z toho vyučovaniu sa venujú 20,1 hodiny.

Približne 85 percent slovenských učiteľov, čo je významne viac ako v priemere krajín OECD, pritom využíva vyučovacie stratégie ako „vysvetlím žiakom, čo očakávam, že sa naučia“, „vysvetľujem súvislosti medzi starým a novým učivom“, „na začiatku vyučovacej hodiny stanovím ciele“, „zhrniem učivo z poslednej doby“.

Až 93 percent slovenských učiteľov uviedlo, že najdôležitejšou motiváciou pri rozhodovaní stať sa učiteľom bolo, že toto povolanie im umožnilo ovplyvniť vývin detí a mládeže. To, že im ich povolanie umožnilo prispievať spoločnosti niečím hodnotným, zdôraznilo ako dôvod výberu zamestnania 92 percent učiteľov.

Nevhodnosť učebného materiálu

Z výsledkov štúdie TALIS 2018 ďalej vyplýva, že na Slovensku pracuje 15,8 percenta začínajúcich učiteľov. „Alarmujúcim je však fakt, že len 4,5 percenta našich učiteľov si myslí, že práca učiteľa je spoločnosťou ocenená. V krajinách OECD je pritom priemer 25,8 percenta,“ uvádza v tlačovej správe rezort školstva.

Výskum sa taktiež venoval problémom, s ktorými sa stretávajú riaditelia škôl. Pre slovenských riaditeľov škôl je najvážnejším problémom limitujúcim kvalitné vyučovanie nedostatok alebo nevhodnosť učebného materiálu, napríklad učebníc. Za najvážnejší problém to považuje 44,6 percenta riaditeľov.

„Dôležitosť tohto prieskumu, ktorý sa vykonáva raz za päť rokov, spočíva v tom, že nám poskytuje všetky možné údaje a dáta, aby sme vedeli náš domáci systém porovnať so situáciou v zahraničí. Hlavné zistenia tejto štúdie sú, že slovenské školstvo nie je v takom zlom stave, ako sa niekedy na našej domácej scéne prezentuje. Naše štandardy a pomery sú na úrovni najvyspelejších krajín sveta a v mnohých aspektoch ich ešte aj predstihujeme,“ zdôraznila Lubyová.

Štúdia TALIS o vyučovaní a vzdelávaní

Medzinárodná štúdia OECD o vyučovaní a vzdelávaní TALIS (Teaching and Learning International Study) je najväčšou medzinárodnou štúdiou, ktorá sa zameriava na učiteľov.

Do štúdie OECD TALIS 2018 sa zapojilo 260-tisíc učiteľov z 31 krajín OECD a 17 ďalších krajín a regiónov sveta. Z toho bolo 23 členských krajín EÚ. Slovensko sa zúčastnilo na všetkých troch cykloch tejto štúdie. Prvý cyklus bol realizovaný v roku 2008, druhý v roku 2013 a v poradí tretí cyklus v roku 2018.

Do štúdie TALIS 2018 sa na Slovensku zapojilo 181 škôl s 3 046 učiteľmi, vyučujúcimi na druhom stupni základných škôl a nižšom stupni osemročných gymnázií, a 180 riaditeľov škôl.

Štúdiu TALIS 2018 realizoval Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania (NÚCEM) v období od 30. apríla 2018 do 11. mája 2018 a spočívala vo vyplnení dotazníka. Vyplnenie týchto dotazníkov prostredníctvom internetu trvalo približne 45 až 60 minút.

Viac informácií o výsledkoch TALIS 2018 je na webovej stránke NÚCEM.

Odporúčané články

Rektori pomenovali problém vysokých škôl a na konferencii si zvolili aj nového prezidenta Platy začínajúcich učiteľov by mali byť ešte vyššie a každý rok by mali rásť, tvrdí Crmoman

Témy

Viac k osobnosti z článku

Bezplatné novinky emailom zo školstva raz týždenne:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov

Neprehliadnite

Gál rozhodol o nevyhostení Vinogradova, podľa právnikov to môže spôsobiť medzinárodnú blamáž Slovensko opäť čaká horúci víkend, pre niektoré okresy platí výstraha prvého stupňa Prezidentka Čaputová rozumie túžbam komunity LGBTI, zároveň chápe aj obavy o stav rodín Glosa: Silikónové implantáty by nemali byť dôvodom na preukaz ŤZP Na stavbu stožiara pred parlamentom môžu prispieť aj Slováci, niektorí údajne prejavili záujem Danko vyzýva veľvyslancov, aby svojou účasťou podporili aj pochod Hrdí na rodinu

Aktuálne témy

Copyright © SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.

X