Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
August 1968
Bratislava, Námestie SNP, 21 august 1968. Pred 49. rokmi napadli členovia Varšavskej zmluvy Československo. Po okupácii nastalo dlhé obdobie tvrdej "normalizácie" spoločnosti. Foto: Ján Lörincz/SITA

Vyjadrenia ruských médií o okupácii Československa v auguste 1968 vyvolali búrlivé reakcie

BRATISLAVA 22. novembra (WebNoviny.sk) – Štátny tajomník rezortu diplomacie Ivan Korčok ostro protestuje proti hrubému prekrucovaniu dejín a úmyselným dezinformáciám súvisiacim s okupáciou Československa v roku 1968, ako ich publikujú niektoré ruské médiá. Uviedol to v stanovisku na svojom twitteri.

„Pravdu si nemožno podrobiť propagandou,“ dodal. Podobne v stredu po rokovaní reagoval aj druhý štátny tajomník Lukáš Parízek.

Odôvodnenie z ruskej strany

Vyjadrenia o tom, že Československo môže byť vďačné za vstup vojsk Varšavskej zmluvy v auguste 1968, sú podľa Parízka veľmi nešťastné a slovenské ministerstvo zahraničných vecí preto bude vyžadovať odôvodnenie z ruskej strany. Štátni tajomníci tak reagovali na článok uverejnený na webe armádneho televízneho kanálu Zvezda.

„Sú to veľmi nešťastné vyjadrenia. Ja som tie články videl, my určite budeme vyžadovať odôvodnenie z ruskej strany. Aj veľvyslancovi to oznámime, takisto aj náš zastupiteľský úrad v Moskve podnikne konkrétne kroky, aby bolo vyjasnené, akým spôsobom to bolo myslené a prečo to bolo v týchto médiách,“ povedal Parízek.

Štátny tajomník priznal, že to nie je prvé kontroverzné vyjadrenie ruských médií. Verí ale, že sa to vysvetlí a že naše znepokojenie ruskej strane vysvetlia takým spôsobom, aby sa to už neopakovalo.

Ohradil sa aj Zeman na návšteve v Rusku

Rusi článok uverejnili v čase, keď je na návšteve v Rusku aj český prezident Miloš Zeman. Ten sa proti článku výrazne ohradil. V článku sa píše, že vstupom vojsk sa podarilo zabrániť Západu uskutočniť revolúciu v Československu a zachoval sa vďaka tomu mier na ďalších 20 rokov.

Text odsúdil aj český minister zahraničných vecí Lubomír Zaorálek. Na Twitteri napísal, že „podmienkou zlepšenia vzťahov medzi ČR a Ruskom je, aby ruské médiá spojené s vládnymi inštitúciami nezverejňovali stanoviská, ktoré sú hrubým prekrúcaním a dezinterpretáciou udalostí v roku 1968 v ČSSR. Nechceme počúvať (a čítať), že sme v roku 1968 čelili Západom organizovanémun puču,“ napísal šéf českej diplomacie.

Štátna televízia prekrútila fakty

Rusi prekrúcali históriu aj v máji 2015. Vtedy štátna televízia Rossijja 1 hrala dokument s názvom „Varšavská zmluva – odtajnené stránky,“ v ktorom obhajovala inváziu vojsk do Československa. Slovenský rezort diplomacie vtedy uviedol, že je nepríjemne prekvapený prezentovaním invázie takou zavádzajúcou formou, ako to urobila štátna televízia.

„Víťazstvo zostane víťazstvom a okupácia zostane okupáciou. Preto trváme na rešpektovaní pravdy aj o udalostiach z roku 1968, ktoré znamenali pre Československo a jeho občanov veľkú a dlhotrvajúcu tragédiu,“ napísalo pred dvoma rokmi ministerstvo s tým, že odvysielaný dokument sa snaží prepisovať dejiny a falšovať historické pravdy o temnej kapitole našej histórie, čo poškodzuje deklarované tradične dobré slovensko-ruské vzťahy.

Dezinformácie aj v médiu národnej gardy

Ministerstvo zahraničných vecí odmieta opakujúce sa pokusy ruských médií o falzifikáciu historických udalostí spojených s inváziou vojsk Varšavskej zmluvy do Československa v roku 1968.

„Vpád vojsk Varšavskej zmluvy do Československa a následná vojenská okupácia boli flagrantným porušením základných princípov medzinárodného práva, viedli k prehĺbeniu totalitného režimu porušujúceho ľudské práva, a spôsobili utrpenie veľkému počtu ľudí,“ uviedlo ministerstvo zahraničia v stanovisku, ktoré agentúre SITA poskytol tlačový odbor rezortu.

Ministerstvo tak zareagovalo na článok uverejnený na webe armádneho televízneho kanálu Zvezda a dodalo, že za ešte závažnejší problém považuje falšovanie histórie okupácie Československa v časopise „Na bojevom postu“, ktorý publikoval propagandistický článok plukovníka Safronova a podplukovníka Makojeva.

„Je zarážajúce, že už aj v oficiálnom tlačovom orgáne Federálnej služby vojsk národnej gardy Ruskej federácie dochádza k zverejňovaniu účelových dezinformácií,“ uviedlo ministerstvo vo svojom vyhlásení.

Odporúčané články

Veľkí hráči si robia, čo chcú, kritizuje premiér Fico postoj krajín EÚ v projekte Nord Stream 2 Danko si stojí za svojím prejavom v ruskej Štátnej dume, nemá čierno-biele videnie sveta

Neprehliadnite

Poslanci parlamentu tento rok v pléne strávili 64 dní, pôvodne ich malo byť viac Údajná objednávateľka vraždy Kuciaka zostáva vo väzbe, súd nevyhovel jej žiadosti o prepustenie Štátne železnice posilnia spoje pred Vianocami, vybraným IC vlakom a rýchlikom pribudnú vozne Ušetrili by ste, investovali či hneď minuli? Prieskum ukázal, čo by Slováci urobili s peniazmi navyše Foto: Miss Universe 2018 sa stala Catriona Gray z Filipín, jej červené šaty boli inšpirované sopkou Mayon Karel Gott sa po vážnej chorobe zotavuje v prírode, na Facebooku zverejnil fotografiu Lietadlo v Prahe urýchlilo pristátie, na WC sa našiel obrázok s bombou Rusko podá trestné oznámenie, v prípade údajnej objednávky Volzovej vraždy vraj nesedí veľa tvrdení

Témy

Diskusia

Bezplatný email raz týždenne s novinkami z Webnoviny.sk:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov

Z kategórie Aktuálne správy

Aktuálne témy

Odporúčame

Copyright © SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.

OK

Web obsahuje cookies. Prevádzkovateľ webu nezbiera žiadne osobné údaje, ak nie ste registrovaný. Web obsahuje prvky tretích strán. Viac k: Ochrana osobných údajov a cookies