Slovensko môže čerpať z Európskej únie stovky miliónov eur na výstavbu diaľnice D1 pri Prešove

dialnica
Foto: ilustračné, SITA/Alexandra Čunderlíková

Európska komisia schválila financovanie projektu výstavby úseku diaľnice D1 Prešov, západ – Prešov, juh. Slovensko môže vyčerpať zo zdrojov Európskej únie na stavbu diaľnice vyše 278 miliónov eur, celkové náklady tohto projektu v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020 (OPII) sú viac ako 327 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty.

Zlatá éra cestnej výstavby

Informovalo o tom agentúru SITA v piatok Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV) v tlačovej správe s tým, že ide už o desiaty veľký dopravný projekt, na ktorý Európska komisia schválila financie. Ich hodnota presahuje dve miliardy eur, čo je 45 % z celkovej alokácie OPII.

Minister dopravy a výstavby SR Árpád Érsek (Most-Híd) povedal, že Prešov momentálne zažíva svoju zlatú éru cestnej výstavby. „Okrem juhozápadného obchvatu sme tu investovali z eurofondov aj do modernizácie kľúčových križovatiek v centre mesta. Ďalšou veľkou stavbou je nedávno odštartovaná výstavba severného obchvatu (na R4). Vytvárame okolo Prešova koridor, aby tretie najväčšie mesto na Slovensku malo zaistenú budúcnosť, čo sa týka cestnej infraštruktúry,“ uviedol Érsek.

Úsek D1 Prešov, západ – Prešov, juh v dĺžke 7,9 kilometra je vo výstavbe od júna 2017, dokončený by mal byť v júni 2021. Zhotoviteľom stavby je združenie stavebných spoločností Eurovia SK, a. s., Košice, Doprastav, a. s., Bratislava a Metrostav, a. s., Praha. stavebný dozor zabezpečujú spoločnosti AE Dozoring, s. r. o., Bung Slovensko, s. r. o., a Infram SK, s. r. o.

Chýbajúci úsek po Košice

Rozostavaný juhozápadný obchvat Prešova je chýbajúcim úsekom D1 na východe Slovenska po Košice. Takmer tretina úseku bude viesť na mostoch a druhá tretina v tuneli Prešov.

„Stavia sa niekoľko veľkých a komplikovaných križovatiek a celková dĺžka ciest na týchto križovatkách je väčšia ako dĺžka samotného úseku. Súčasťou projektu je aj nové stredisko správy a údržby diaľnic pre východné Slovensko, ktoré vznikne v rámci výstavby,“ priblížila hovorkyňa ministerstva dopravy a výstavby Karolína Ducká.

Po sprevádzkovaní prešovskej časti diaľnice vodiči ušetria jazdou približne 18 minút (80 percent času) oproti súčasnej trase cez mesto. Jazda po ceste cez mesto trvá zhruba 24 minút, úsek diaľnice prejdú vodiči za päť minút.

„V prešovskom regióne budú z európskych peňazí financované aj ďalšie projekty zamerané na regionálne cesty I. triedy, a to aj vďaka realokovaným prostriedkom z iných operačných programov. Ide napríklad o obchvaty Sabinova a Plavnice, ako aj projekty modernizácie existujúcich ciest,“ dodala Ducká.

Ďalšie k téme

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Viac k osobe Árpád ÉrsekKarolína Ducká
Firmy a inštitúcie EK Európska komisiaEU Európska úniaMDV Ministerstvo dopravy a výstavby SR