Väčšina železničných tratí potrebuje do 10 rokov rekonštrukciu, ministerstvo vypracovalo zoznam priorít

Koľajnice
Foto: ilustračné, SITA/Ľudovít Vaniher.

Väčšina tratí s frekventovanou dopravou potrebuje do 10 rokov komplexnú rekonštrukciu s orientačnými nákladmi 4 miliardy eur. Ministerstvo dopravy preto vypracovalo zoznam priorít s cieľom podporiť rozvoj a obnovu železničnej infraštruktúry. Ako vyhlásil v online diskusii minister dopravy Andrej Doležal, priorizácia uľahčí naplánovanie realizácie projektov v súvislosti s ich financovaním z eurofondov alebo zo štátneho rozpočtu.

Zoznam bol vypracovaný transparentne

Podľa ministra bol zoznam projektov obnovy a revitalizácie existujúcej železničnej siete vypracovaný objektívne a transparentne. Zároveň pripomenul, že nielen pri príprave zoznamu, ale aj pri vypracovaní metodiky prípravy priorizácie pomohli analytici Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP) ministerstva financií. Kľúčovým zdrojom v nasledujúcom období bude podľa Andreja Doležala aj možnosť čerpania zdrojov z plánu obnovy.

Celková identifikovaná požiadavka ŽSR na kapitálové výdavky dosahuje približne 8 miliárd eur do roku 2030, čo zahŕňa revitalizáciu tratí a rozvoj TENT-T koridorov. Vzhľadom na obmedzené finančné zdroje je podľa rezortu dopravy aj ÚHP potrebná priorizácia projektov. Projekty zamerané na rozvoj TENT-T koridorov sú naprojektované na približne 5,67 miliardy eur. Projekty sú v zozname rozdelené do 4 kategórií podľa typu intervencie alebo významu.

Chce presvedčiť ľudí

Ide o revitalizáciu tratí v zlom stave, odstraňovanie úzkych miest a diaľkové riadenie dopravy, modernizáciu siete TENT-T. Do štvrtej kategórie patria projekty zamerané na rozvoj, ako napríklad elektrifikácie tratí, zvyšovanie rýchlosti či výstavba nových zastávok. Dostupné zdroje na rozvoj železničnej infraštruktúry bez nákladov na údržbu do roku 2030 sú približne 0,33 percenta HDP ročne, teda 334 miliónov eur. Zdroje však môžu dosiahnuť aj 0,43 percenta HDP ročne, teda 434 miliónov eur.

„Tento zoznam nám a širokej verejnosti jasne ukazuje, do čoho a koľko peňazí máme v nasledujúcich rokoch investovať tak, aby sme zlepšili stav železničnej infraštruktúry a vďaka tomu presvedčili ľudí, že cestovanie vlakmi je najrýchlejší, najbezpečnejší a najekologickejší spôsob dopravy,” vyhlásil Andrej Doležal s tým, že hlavným cieľom je zabezpečiť taký stav železničnej infraštruktúry, ktorý umožní rýchlu, pravidelnú a bezpečnú prepravu osôb a spoľahlivú prepravu tovarov. Preto musia byť trate v dobrom stave, dostatočne kapacitné a rýchle oproti iným druhom dopravy.

Treba pripraviť rezervné projekty

Výber priorít zohľadňuje kritériá a dopravné hľadisko, stav trate a spoločenský prínos projektov. Nadväzujúci plán realizácie, tzv. Harmonogram, už zohľadní aj pripravenosť projektov, kapacity štátu pripraviť projekty a rozpočtové možnosti. Analytici odporúčajú pripraviť aj tzv. rezervné projekty pre prípad, že by sa realizácia prioritných projektov zdržala.

Úlohou rezortu dopravy a správcu železničnej infraštruktúry, a to Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) je pripraviť a zverejniť záväzný harmonogram a v spolupráci s Ministerstvom financií zabezpečiť potrebné finančné zdroje na jeho realizáciu.

Ďalšie k téme

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Viac k osobe Andrej Doležal
Firmy a inštitúcie MDV Ministerstvo dopravy a výstavby SR