Nemocnica Brezno vie o nedostatkoch vo vzťahu k pacientom, hodnotenie INEKO nepodceňuje

Nemocnica
Foto: Thinkstock.com

Vedenie Nemocnice s poliklinikou Brezno, n. o. vidí tri hlavné príčiny jej umiestnenia na 23. mieste z celkom 33 všeobecných nemocníc, ktoré hodnotil Inštitút pre ekonomické a sociálne reformy INEKO za rok 2019.

Najväčšia rekonštrukcia

Ako agentúru SITA informoval nemocničný právnik a hovorca Karol Vojtko, tieto dôvody v kritériách spokojnosť pacientov, hospodárenie a kvalita dostávajú nemocnicu do menej výhodného postavenia oproti iným všeobecným nemocniciam.

Nemocnica podľa neho vie aj o nedostatkoch vo vzťahu k pacientom, ktoré postupne odstraňujú a neustále pracujú na zvyšovaní kvality poskytovaných zdravotníckych služieb.

Okrem toho v súčasnosti za plnej prevádzky prebieha najväčšia rekonštrukcia nemocnice za 8,4 mil. eur, ktorá musí ako nezisková organizácia hospodáriť efektívne a nemôže sa zadlžovať.

Komplexnosť zdravotníckych služieb

„Naša nemocnica si oproti iným všeobecným nemocniciam zachovala veľkú komplexnosť poskytovaných zdravotníckych služieb. Popri prevádzkovaní všeobecnej nemocnice so siedmimi lôžkovými oddeleniami a 28 nemocničnými ambulanciami prevádzkuje aj vlastnú dopravnú zdravotnú službu (DZS) a päť uzlov záchrannej zdravotnej služby (ZZS), pričom od 1. januára 2020 to bude šesť uzlov ZZS. Tiež sme nikdy neodčlenili pracoviská spoločných vyšetrovacích a liečebných zložiek, teda prevádzkujeme vlastné laboratóriá,“ hovorí Vojtko.

Podľa neho práve veľká komplexnosť má vplyv na hodnotenie kritéria spokojnosť pacientov.

Pacienti tak vyjadrujú spokojnosť nielen na nemocnicu, ale aj na iné pracoviská. Popri tom sa v nemocnici nachádza aj 19 súkromných ambulancií.

„Pacienti málokedy rozlišujú, či ide o nemocničnú ambulanciu, alebo súkromnú ambulanciu, ktorá si od nemocnice len prenajíma priestory. Spokojnosť, ale aj nespokojnosť so súkromnými ambulanciami pacienti chodia vyjadrovať na riaditeľstvo nemocnice. Samozrejme, vieme, že máme vo vzťahu k pacientom aj nedostatky, ktoré postupne odstraňujeme,“ dodáva hovorca nemocnice.

Nový urgent aj operačné sály

Nemocnica v súčasnosti prechádza od jej uvedenia do prevádzky najväčšou rekonštrukciou financovanou z európskych prostriedkov v celkovej hodnote 8,4 mil. eur. Je to druhá najvyššia suma požadovaná z eurofondov na rekonštrukciu slovenských nemocníc.

Za plnej prevádzky prerábajú celý urgentný príjem, operačné sály, vykurovanie a iné súčasti nemocnice. Na prípravu rekonštrukcie sa nemocnica musela pripraviť a na jej prípravné práce boli vynaložené nemalé finančné prostriedky.

„Taktiež za pomoci nemocničných partnerov sme začali s rekonštrukciou niektorých nemocničných oddelení mimo eurofondov. V posledných rokoch sme tiež viac financií vynaložili na prístrojové vybavenie, každoročne zvyšujeme mzdy zdravotníckeho personálu a každý rok sa zvyšujú naše prevádzkové náklady (predovšetkým plyn a elektrická energia),“ vymenúva Vojtko a konštatuje, že všetky tieto dôvody viedli k zníženiu ukazovateľa hospodárenie.

Najlepšia pôrodnica kraja

Breznianska nemocnica je nezisková organizácia poskytujúca všeobecne prospešné služby, ktorá sa v rámci eurofondov a zapojenia sa do oddlžovania slovenských nemocníc zaviazala hospodáriť efektívne, čo podľa vedenia aj dodržiava.

„Samozrejme, každá štátna nemocnica, ktorá nedodržiava efektívne hospodárenie a ďalej sa zadlžuje, dáva viac financií, či už do prístrojovej techniky, alebo na platy odborníkov, čoho výsledkom je aj vyššia kvalita,“ povedal hovorca ku kritériu kvalita a poukázal aj na to, že ich pôrodnica bola v roku 2019 vyhlásená projektom Sprievodca pôrodnicami za najlepšiu pôrodnicu kraja.

Vedenie nemocnice, ktoré nastúpilo v roku 2017, podniká neustále kroky, aby sa zvyšovala kvalita poskytovaných zdravotníckych služieb, ale aj spokojnosť pacientov.

„Či už je to nábor nového personálu, ktorému poskytujeme náborové príspevky, snaha o zamestnanie mladých lekárov, kúpa, nájom a vypožičiavanie novej prístrojovej techniky, snaha o vybudovanie pracoviska magnetickej rezonancie, školenia personálu o komunikácii s pacientom, zavedenie klientskeho centra a jednotného objednávacieho systému po ukončení rekonštrukčných prác, vznik referátu pre styk s verejnosťou, zapojenie sa do projektu Poďakuj sestre, zavedenie nových dotazníkov spokojnosti, nová webová stránka a podobne,“ uzavrel Vojtko.

Ďalšie k téme

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Viac k osobe Karol Vojtko
Firmy a inštitúcie INEKO Inštitút pre ekonomické a sociálne reformyNemocnica s poliklinikou Brezno