Zníženie rizika šírenia COVID-19 je na zodpovednosti škôl, učitelia prístup ministerstva oceňujú

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Foto: ilustračné, Getty images

Slovenská komora učiteľov (SKU) oceňuje, že manuál na zníženie rizika šírenia ochorenia COVID-19 ministerstva školstva zveril zodpovednosť samotným školám.

Ako pre agentúru SITA uviedla viceprezidentka SKU Soňa Puterková považujú to za rozumné, keďže podmienky škôl a epidemiologická situácia na Slovensku sú rôzne.

V manuáli im však chýbajú opatrenia v prípade zavedenia dištančnej či zmiešanej výuky. Veria, že ministerstvo do budúceho týždňa poskytne aj tieto informácie.

Nerovný prístup k vzdelaniu

Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu (MŠVVaŠ) SR pre agentúru SITA potvrdilo, že na manuáloch ešte pracuje a zverejnené by mali byť najneskôr v prvých dňoch školského roka.

Dodalo, že pri ich príprave vychádza aj z prieskumu, ktorý zorganizoval Inštitút vzdelávacej politiky.

„Ministerstvo nemá zmapované, ako sú školy najmä technicky a komunikačne pripravené a schopné zabezpečiť tento typ výuky, ktorý reálne môžeme očakávať a nevieme, či a kedy môžeme očakávať stimuly zo strany štátu na zlepšenie stavu,“ uviedla Puterková. Doplnila, že to isté chýba aj v prípade žiakov.

Môže sa tak podľa nej pokračovať v nerovnom prístupe k vzdelávaniu detí. Vhodné by podľa nej bolo, aby manuál obsahoval aj dôležité informácie o poplatkoch v školách a školských zariadeniach. Tým by nemuseli vznikať trecie plochy medzi školami, zriaďovateľmi a rodičmi.

Nešlo o legislatívny proces

Poukázala, že tiež nie je určené, kto bude školám poskytovať pre túto situáciu metodickú podporu a vzdelávanie. Ako dodala, SKU nemala možnosť manuál pripomienkovať.

Ministerstvo školstva uviedlo, že manuál k otvoreniu školského roka pripravovali odborníci ministerstva školstva a Úradu verejného zdravotníctva (ÚVZ) SR.

Riešiť mali najmä otázky, ktoré vyplývajú zo školských zákonov a z odporúčaní a nariadení ÚVZ SR. Ministerstvo dodalo, že nešlo o legislatívny proces, a preto neprizvali organizácie na pripomienkovanie.

Najneskôr na začiatku školského roka plánuje ministerstvo zverejniť manuály pre školy v prípade zavedenia dištančnej či zmiešanej výučby.

Školy sú predpripravené

Tiež diskutuje s Ministerstvom financií SR aj o peniazoch, ktorými by vedeli zabezpečiť digitálne vzdelávanie v prípade druhej vlny.

Ako povedal minister školstva Branislav Gröhling (SaS) v stredu 19. augusta na rokovaní vlády, školy sú predpripravené na prípadný opätovný prestup na dištančné vzdelávanie a trvalo by im to niekoľko dní.

V nasledujúcom období by chcel šéf rezortu riešiť aj digitálne zabezpečenie učiteľov a študentov.

Školy by sa nemali podľa manuálu zverejneného 18. augusta zatvárať celoplošne. Ustanovenia majú odporúčací charakter a školy ich môžu vykonať podľa svojich možností.

Semafor pre školy

Dokument je vypracovaný formou výstražného systému a manuálu odporúčaní na troch úrovniach, a to zelenej, oranžovej a červenej.

Zelená fáza predstavuje stav, kedy škola nemá žiadneho podozrivého ani pozitívneho žiaka či zamestnanca.

Oranžová fáza je predprípravou a zachytáva situáciu, kedy má škola žiaka alebo zamestnanca podozrivého na ochorenie.

Červená fáza obsahuje zoznam opatrení v prípade pozitívnych výsledkov dvoch a viac prípadov u žiakov alebo nepedagogického pracovníka či učiteľa. Školská dochádzka bude od 2. septembra opäť povinná.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Branislav GröhlingSoňa Puterková
Firmy a inštitúcie MF Ministerstvo financií SRMŠVVaŠ Ministerstvo školstva vedy výskumu a športu SRSKU Slovenská komora učiteľovÚVZ Úrad verejného zdravotníctva SR