Mimovládky bijú na poplach. Tender na mýtny systém je najdrahší v histórii a hrozí, že od nového roka ani nebude fungovať

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Kým domáci vodiči osobných automobilov, motocyklov a autobusov platia mýto cez štátnu aplikáciu e-Toll, zahraniční si musia diaľničný lístok zakúpiť v predstihu cez systém Autopay. Elektronické mýto, mýtna brána, mýtny systém
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com

Mimovládne organizácie Nadácia Zastavme korupciu a Slovenko.Digital sú naďalej znepokojené vývojom okolo prevádzky mýtneho systému pre motorové vozidlá nad 3,5 tony od začiatku budúceho roka. Národná diaľničná spoločnosť, a. s., (NDS) stále jasne nepovedala, ako bude výber diaľničných poplatkov pokračovať.

Najdrahší tender v histórii

„Nová súťaž sa nestíha a alternatívne riešenia buď nevyhovujú európskym smerniciam alebo nepôjde o najlacnejšie riešenia. Doterajšie mýto pritom patrilo k najdrahším tendrom v histórii,“ upozornili na sociálnej sieti mimovládky.

Zároveň pripomenuli, že na vybudovanie a prevádzku mýtneho systému išla už zhruba miliarda eur, pričom okolo neho bolo od začiatku množstvo nezodpovedaných otázok a rozporov. Obe organizácie adresovali diaľničiarom od minulého roka viaceré otázky aj upozornenia, ale podľa nich ich ignorovala.

„Apelujeme na ministra dopravy Andreja Doležala (nom. Sme rodina), aby dozrel nad vývojom mýta od januára a aby sa situácia spred rokov neopakovala,“ dodali mimovládky a zároveň ho vyzvali, aby verejnosti pomohol získať odpovede na základné otázky o fungovaní mýta od začiatku roka 2023.

Ukončenie nevýhodnej zmluvy so SkyToll

Výber mýta od nového roka podľa ministerstva dopravy bude zachovaný a pre dopravcov sa nič nezmení, spolupráca so spoločnosťou SkyToll, a. s., po 1. januári 2023 bude smerovať k jej ukončeniu.

„So súčasným výbercom rokujeme o postupnom vypínaní, avšak so zreteľom na to, aby nenastala situácia, že štát nebude vedieť vyberať mýto,“ odvetil rezort dopravy.

Dopravcom pribudne možnosť dohodnúť sa na uzavretí kontraktu s novými poskytovateľmi Európskej služby elektronického mýta (EETS), a teda aj možnosť jazdiť zjednodušene bez nutnosti výmeny OBE jednotky na hraniciach.

Ministerstvo uviedlo, že odmena z výnosov je percentuálna a nie fixná, ale až do skončenia rokovaní sa nedá presne vyčísliť.

„Nejde teda o žiadne tajnosti, ale o racionálny a strategický prístup k rokovaniam, o ktorých nie je korektné informovať, kým nie sú ukončené,“ podotkol rezort.

Tender na dodávateľa je v omeškaní

Ako doplnilo Doležalovo ministerstvo, podobné je to aj v prípade požiadavky na zverejnenie znaleckého posudku k mýtnym bránam. „Pokiaľ prebiehajú rokovania o cene, nemôžeme logicky zverejniť všetko, aby sme tým protistrane úplne neodhalili našu pozíciu,“ dodalo ministerstvo dopravy.

Zmluva o poskytovaní komplexnej služby elektronického výberu mýta medzi NDS a SkyToll-om z roku 2009 uplynie koncom tohto roka. Diaľničiari zatiaľ nestihli vybrať dodávateľa nového mýtneho systému s technickou podporou ani mýtnych služieb, hoci ten by mal od januára 2023 fungovať v réžii štátu efektívnejšie a s nižšími nákladmi ako doteraz.

Momentálne pripravujú zavedenie EETS, po spustení testovacieho prostredia pre jej poskytovateľov začiatkom októbra plánujú systém sprevádzkovať ešte v decembri tohto roka.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Andrej Doležal
Firmy a inštitúcie A.s.MDV Ministerstvo dopravy a výstavby SRNadácia Zastavme korupciuNárodná diaľničná spoločnosť (NDS)SkyToll