V najbližších rokoch však nemožno počítať so žiadnou úsporou, keďže najskôr je potrebné navýšiť zdroje a prijať koncepciu všeobecnej ambulantnej starostlivosti.
Podľa Útvaru hodnoty za peniaze náklady je možné znížiť o desiatky miliónov eur, na časti úseku by vlaky mohli jazdiť rýchlosťou aj 180 kilometrov za hodinu.
Rekonštrukcia úseku medzi Krásnom nad Kysucou a Čadcou, vrátane stavby prestupového terminálu, za 136 miliónov eur je podľa analytikov návratnejšia ako iný variant.
Minister dopravy tiež uviedol, že pôvodne plánovaná nová trať medzi Nitrou a Trnovcom nie je podľa Útvaru hodnoty za peniaze najlepším riešením pre zabezpečenie priameho vlakového spojenia Bratislavy a Nitry.
Situáciu na stavebnom trhu pre rast cien materiálov v súvislosti s pandémiou koronavírusu a vojnou na Ukrajine označil minister za bezprecedentnú a nepredvídateľnú.
Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) to zdôvodňuje tým, že projekt nie je návratný, štúdia počíta s nereálnymi termínmi výstavby a obsahuje chybné výpočty prevádzkových nákladov.
Predpokladá to minister dopravy a výstavby Andrej Doležal, o tom, či pôjde o cestu prvej triedy, alebo rýchlostnú cestu, rozhodne Útvar hodnoty za peniaze.
Pätnásť dieselmotorových jednotiek za predpokladanú cenu viac ako 67 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty malo jazdiť na východe Slovenska postupne do konca roka.